Många människor som kontaktar advokatbyrån upplever sig ha blivit felaktigt behandlade inom hälso- och sjukvården. Advokatbyrån arbetar kontinuerligt med dessa frågor och handlägger därtill en stor mängd patientskadeärenden. Vad som kan vara värt att uppmärksamma är det för närvarande sker det en hel del förändringar inom hälso- och sjukvårdsjuridiken. En ny hälso- och sjukvårdslag (HSL) trädde i kraft i april 2017 med syfte att göra regelverket tydligare och mer överskådligt och lättillgängligt. Inga större förändringar i sak har dock skett (vissa nyheter föreligger dock, som exempelvis att barnets bästa särskilt ska beaktas när hälso- och sjukvård ges till barn).
Att uppmärksamma är att ett nytt klagomålssystem trädde i kraft den 1 januari 2018. Systemet har benämnts som ”ett mer ändamålsenligt klagomålssystem i hälso- och sjukvården” och stoppar i princip möjligheten för patienten att klaga direkt till IVO. Syftet med det nya systemet är just att avlasta IVO och att IVO endast ska utreda de mer allvarliga fallen av vårdskador.
Det är nu i första hand vårdgivarna som ska ta emot och besvara klagomål från patienter och deras närstående. Nu ska alltså de som felat själva utreda varför det blev fel. Vårdgivarna ska också förklara vad som inträffat och vid behov vidta åtgärder för att liknande händelser inte ska inträffa igen. Detta kan tänkas vara ett mindre rättssäkert förfarande, men tanken är att vårdgivarna ska ges utrymme att i ett tidigt skede vidta åtgärder för att förebygga vårdskador. Vårdgivarnas ansvar att anmäla allvarliga vårdskador inom vården genom en Lex Maria-anmälan till IVO är oförändrat.
Det ska också belysas att det hittillsvarande förfarandet med att anmäla till LÖF, privata vårdgivares försäkringsbolag och patientskadenämnderna för att få ersättning för en behandlingsskada fortfarande är det samma. Det återstår dock att se hur väl det nya systemet kommer fungera och öka effektiviteten i hanteringen av klagomål inom hälso- och sjukvård!
Behöver du hjälp med en patientskada eller vill du ha hjälp med hur du ska gå till väga vid bristande informerat samtycke? Kontakta oss så hjälper vi dig.